Добрий день, шановні учні групи № 22!
30.03.2023
Тема програми: Сучасна література в юнацькому читанні
Тема уроку № 28. Контрольна робота - 4 з тем "Література другої половини ХХ - п. ХХІ ст.", "Сучасна література в юнацькому читанні"
1. Виконайте контрольну роботу за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8056645
Добрий день, шановні учні групи № 22!
24.03.2023
Тема програми: Сучасна література в юнацькому читанні
Тема уроку № 27. Позакласне читання - 2.
Е. Йонеско "Носороги"
1. Опрацюйте теоретичний матеріал та законспектуйте в зошит
Єжен Йонеско – яскравий представник «театру абсурду», який спростував думку критиків про те, ніби його театр – «це стогін самотньої людини, яка не може спілкуватися з іншими людьми». Драматург вважав, що самотність - річ украй необхідна, і що біди сучасної людини спричинені дефіцитом можливості бути наодинці з собою; дух колективізму, незалежно від миролюбивої чи агресивної спрямованості, розчиняє особистість, вбиває індивідуальність, а відтак - і людське єство.
Драма Ежена Йонеско «Носороги» — одна з найцікавіших п’єс не тільки свого часу, написана 1959 року, вона відобразила суттєві особливості розвитку людського суспільства (поза межами часу та простору). Справді, у творі розіграно драму самотності особистості, індивідуальної свідомості у зіткненні із суспільним механізмом. Йонеско стверджує, що ідея має ціну та сенс, доки вона не полонила свідомість багатьох, тому що тоді вона стає ідеологією. Поштовхом до написання драми «Носороги» став епізод із життя самого ежена Йонеско. Він був свідком масової істерії на міському стадіоні під час виступу Гітлера й ледве не піддався їй. Побачене викликало у драматурга глибокі роздуми. на стадіоні перебували передусім нацисти, для яких усе, що говорив Гітлер, було їхніми власними переконаннями, фанатичною вірою. Але більшість присутніх — це тимчасово засліплені люди, яких просто використали, ґвалтуючи їхню свідомість.
2. Прослухайте аудіокнигу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=klNmc38qN-M
3. Домашнє завдання: Скласти паспорт твору за планом:
Автор
Назва
Жанр
Основний засіб
Тема
Ідея
Головна думка
Композиція
Добрий день, шановні учні групи № 22!
17.03.2023
Тема програми: Сучасна література в юнацькому читанні
Тема уроку № 26. Маркус Зузак «Крадійка книжок»
1. Опрацюйте теоретичний матеріал та законспектуйте в зошит
Маркус Франк Зузак народився 23 червня 1975 року в Сіднеї (Австралія). Його батьки були біженцями з післявоєнної Європи – маляр Гельмут Зузак емігрував з Австрії, а його дружина Ліза – з Германії. Маркус був найменшим із чотирьох дітей. Хоча в дитинстві йому дуже подобалась професія батька, хлопчик рано виявив здібності до літературної творчості: у 16 років він написав свій перший роман, публікації якого йому довелося чекати майже сім років. Після закінчення університету юнак деякий час працював учителем англійської мови у школі, де колись навчався сам.
Дебютний роман Маркуса Зузака побачив світ у 1999 році. Однак тріумфом Зузака став роман «Книжкова злодюжка», який вийшов друком у 2005 році. В основі твору – спогади батьків письменника про своє воєнне дитинство: бомбардування Мюнхена, потоки євреїв, що прямували у Дахау, голод і загибель рідних. Книгу називали «вибухом свідомості» і «найнезвичайним романом нового часу», вона була нагороджена різноманітними преміями. У 2013 році на основі роману був знятий фільм. Зараз Маркус Зузак разом з родиною (дружиною і двома дітьми) проживає у Сіднеї. У вільний час любить займатися серфінгом і дивитися фільми.
Головною героїнею книги є дев’ятирічна дівчинка Лізель Мемінгер. У неї нелегка доля: її батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, безвісти пропав, а мати не має можливості доглядати за дівчинкою та її братом, вона вирішує віддати дітей на виховання названим батькам, тим самим рятуючи їх від переслідування нацистської влади. По дорозі до нового будинку брат Лізель вмирає на очах у дівчинки, залишаючи тяжке враження на все життя. Брата Лізель ховають на кладовищі, де дівчинка і підбирає свою першу в житті книгу — «Посібник гробаря».
У неї світле волосся, а очі карі. Її виховують названі батьки: Ганс та Роза Губерманни.
Лізель – це “книжкова злодюжка”, саме про неї йдеться у назві, тому що Лізель зачарована силою слова. Лізель викрала книги у гробаря, у багаття та у дружини мера Ілзи Герман.
Книга закінчується трагічно — вночі на Небесну вулицю були скинуті бомби й в живих залишається лише одна Лізель, яка в ту ніч сиділа в підвалі, де заснула, коли записувала свою історію. Лізель було 15 років, її забрав до себе мер з дружиною. Потім з війни повертається батько Руді Штайнера Алекс, який відкрив ательє і Лізель часто йому там допомагає. Там же її знаходить Макс, який повернувся зі звільненого концтабору. В епілозі Лізель вже літня жінка, яка живе в Австралії в Сіднеї. Туди ж до неї навідується Смерть, і показує, що знайшла її книгу. Перш ніж забрати Лізель Смерть ділиться своєю таємницю: «Мене переслідують люди».
2. Опрацюйте матеріал за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=Pc3qGSMlRi8
3. Виконайте тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7098804
4.Домашнє завдання: прочитати роман (скорочено) «Крадійка книжок»
або прослухайте за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=6cY-zz7dkfo
Добрий день, шановні учні групи № 22!
10.03.2023
Тема програми: Література другої половини ХХ - початку ХХІ століття
Тема уроку № 25. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літературної гри письменника з текстом і читачем. Значення центральної метафори твору М. Павича
1. Опрацюйте теоретичний матеріал та законспектуйте в зошит
Жанр твору
Новаторським є авторське визначення жанру твору — оповідання для комп’ютера й циркуля, для прочитання якого необхідний комп’ютер. Цим автор прагне не лише заінтригувати читача, а й задає правила прочитання — по колу, оскільки з часом нічого не змінюється у світі, у якому людина почувається ізольованою, самотньою, відчуженою
Гра із твором і читачем
За принципом гри будуються описи відчуття самотності головної героїні твору панни Хатчепсут і колишньої дружини іншого головного героя Сенмута. У такий спосіб автор наштовхує читача на висновок про те, що саме самотність робить людей схожими одне на одного, а отже, зближує, духовно споріднює їх. Ідея людської самотності увиразнюється і в сюжеті. Твір розпочинається й завершується зустріччю панни Хатчепсут і Давида Сенмута, а крадені речі (запальничка й свічка) повертаються до своїх нових господарів, які поцупили їх в інших.
REPORT THIS AD
Упродовж життя змінюються герої, а отже, і світ, проте його риса — прагматизм — лишається непорушною. Меркантильний, егоїстичний світ приречений, він не має права на існування, а тому гине від вибуху
Це пояснює метафоричний сенс розв’язки: вибух стався від взаємодії крадених речей, використаних як подарунки, а тому стосунки між людьми не повинні ґрунтуватися на прагматизмі, інакше вони приречені на загибель. Якщо ж читач прагне щасливого завершення твору, то можна припустити, що декоративна свічка-равлик, палаючи, долає свою замкнутість, — любов наповнює людину новими якостями, робить її здатною перемогти самотність, перетворює на дійсність сон панни Хатчепсут про «дзбан із двома шийками», коли «вино зв’язалося вузлом і двома струменями наповнило водночас два келихи».
Значення центральної метафори
Важливу роль в оповіданні відіграє художня деталь — скляний равлик — метафора людини: вона ізольована, замкнута, як равлик у мушлі, і разом із тим дуже вразлива, їй легко зашкодити, як склу. Але скляний равлик — це свічка, яка горить, тобто віддає себе іншим.
Варіанти фіналу твору як ознака стилю Милорада Павича
Дві версії фіналу оповідання демонструють характерну для постмодерністів можливість по-різному розв’язувати проблеми, спонукаючи читача вибирати одне з двох моральних правил.
Інтертекстуальність
Не менш важливою постмодерністською рисою твору є інтертекстуальність — використання інших творів завдяки цитуванню та наслідуванню чужих стильових правил окремих письменників, літературних шкіл і напрямів.
Милорад Павич створює інтертекстуальні зв’язки в іронічно-пародійній формі. У побудові сюжету вгадується популярна новела О’Генрі «Дари волхвів». Сюжет твору О’Генрі (передріздвяні клопоти, перипетії з подарунками) наповнюється зовсім іншим, протилежним змістом. Герої позбавлені щирості в почуттях, мудрості й благородства. Замість щасливої, хоч і бідної сім’ї, маємо роз’єднаних, загублених у своїй самотності нещасних людей. їхнє випадкове знайомство — шанс змінити себе, а разом із тим і світ. Але чи буде використано цю можливість, залежить від читача.
2. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: виконайте тести за посиланнням:
Добрий день, шановні учні групи № 22!
03.03.2023
Тема програми: Література другої половини ХХ - початку ХХІ століття
Тема уроку № 24. Милорад Павич «Скляний равлик»
1. Опрацюйте теоретичний матеріал. Складіть схему-конспект
Дати
Події
15.10.1929
Милорад Павич народився у Бєлграді (Сербія). Батько – скульптор, мати – учителька філософії у гімназії. Дитячі роки пройшли на хуторі в околицях Панчева.
1936
Учився у школі імені Карагеоргія в Бєлграді.
1949-1954
Вчиться в Бєлградському університеті на відділенні літератури філософського факультету. Здобув ступінь доктора філософії за фахом «історія літератури»
1967р
Вийшла друком перша поетична збірка «Палімпсести» Він – автор декількох поетичних збірок і численних романів. Переклав сербською мовою твори Пушкіна й Байрона.
1970-ті роки
Збірка віршів «Місячний камінь», збірники оповідань «Залізна завіса», «Коні святого марка», «Російський хорт»
1984 р
Роман «Хозарський словник» уславив Павича як письменника нової доби»
1988 р
Роман-кросворд «Пейзаж намальований чаєм»
1991 р
Став членом Сербської Академії наук та мистецтв
1990-ті рр
Романи «Внутрішня сторона світу», «Остання любов у Константинополі», Шухляда для письмового приладдя», «Скляний равлик» та ін. Читає лекції в Бєлграді, Сорбонні, Регенбурзі, Відні.
2000-ні р
Романи «Зоряна мантія», «Сім смертних гріхів», «Унікальний роман», збірники оповідань «Страшні любовні історії», «Паперовий театр»
30.11.2009
Перестало битися серце всесвітньо відомого серба.
Павич – автор поетичних збірок, збірки оповідань «Залізна завіса» (1973), романів «Хазарський словник» (жіноча і чоловіча версії) (1990), «Пейзаж, намальований чаєм» (1991), «Внутрішній бік вітру» (1997), «Остання любов у Константинополі» (1997), «Зоряна мантія» (2002), «Унікат» (2004), «Паперовий театр» (2008), «Мушка» (2009). Твори М. Павича пов’язані між собою сюжетно і героями. Його дружина, відома сербська письменниця Я.Михайлович, охарактеризувала це явище як «архіпелаг Павич», а сам автор наголосив, що він створює не одну велику книгу, а бібліотеку.
Для того, щоб зрозуміти задум і сенс оповідання «Скляний равлик» (1989) Милорада Павича, слід передусім мати на увазі, що воно написане в постмодерністській системі координат, усередині якої світ ототожнюється з текстом, а провідними прийомами художнього зображення є гра, пародія, багатоваріантне моделювання та перекодування образів. Сюжету оповідання передує рубрика «Перше перехрестя», у якій зазначається, що читач може сам вирішити, який розділ буде початком твору: «Панна Хатчепсут» чи «Давид Сенмут, архітектор»
Хто такі Хатчепсут та Сенмут?
Хатчепсут (або Хатшепсут) – давньоєгипетська цариця, яка була п’ятим
фараоном XVIII-й Династії. Вона вступила на престол у 1478 році до н.е. Хатчепсут правила 22 роки. Серед її заслуг – відбудова Єгипту після навали кочівників-гіксосів, економічних розквіт держави, будівництво палаців і храмів, організація експедицій в інші країни, кілька військових походів.
Сенмут почав будувати кар’єру ще при батькові Хатшепсут. Уже тоді він проявив себе як діяльна та всебічно обізнана людина. Сенмут не належав до знаті, був родом з провінції, народився в небагатій родині.
Коли Хатшепсут прийшла до влади, положення Семута при дворі укріпилося, згодом він був удостоєний багаточисленних придворних титулів: єдиний друг фараона, наглядач зерносховищ храма Амона. Сенмут перетворився в одного із найвпливовіших людей Єгипту. Він був не тільки чиновником, але й талановитим архітектором, крім того, його призначили вихователем принцеси Ніферуре.
2. Прочитайте оповідання «Скляний равлик»
3. Складіть літературний паспорт твору.
Очікувані результати
Рік написання: 1998.
Жанр:
Літературний рід:
Тема:
Ідея:
Проблематика:
Головні герої:
4.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: ВИКОНАЙТЕ ТЕСТИ
Тест. М. Павич «Скляний равлик»
1.М. Павич є автором:
А) словацьким
Б) сербським
В) хорватським
2. В історію він ввійшов, як:
А) письменник
Б) перекладач
В)літературознавець
3. Перша друкована книжка М. Павича:
А) «Хозарський словник»
Б) «Скляний равлик»
В) «Залізна завіса»
4.Оповідання «Скляний равлик» можна віднести до літератури:
А) Модернізму
Б) Постмодернізму
В) Символізму
5. Панна Панчепсут працювала:
А) посудомийкою
Б) продавчинею
В) акторкою
6. Панна Панчепсут крала речі для того, щоб:
А) збагатитися
Б) розважитись
В) підкинути іншій людині
7.Що хотів купити відвідувач крамниці:
А) скляного равлика
Б) нічну сорочку
В) запальничку
8. Скляний равлик-це:
А) свічка
Б)статуетка
В) запальничка
9.Текст оповідання перегукується з історією:
А) Давньої Греції
Б) Давньої Індії
В) Давнього Єгипту
10. Сенмут мав фах:
А) архітектора
Б) коміявожера
В) будівельника
11. За якої умови збудуться бажання:
А) підпалити скляного равлика
Б) тричі креснути запальничку
В) двічі поплескати в долоні
Дати
Події
15.10.1929
Милорад Павич народився у Бєлграді (Сербія). Батько – скульптор, мати – учителька філософії у гімназії. Дитячі роки пройшли на хуторі в околицях Панчева.
1936
Учився у школі імені Карагеоргія в Бєлграді.
1949-1954
Вчиться в Бєлградському університеті на відділенні літератури філософського факультету. Здобув ступінь доктора філософії за фахом «історія літератури»
1967р
Вийшла друком перша поетична збірка «Палімпсести» Він – автор декількох поетичних збірок і численних романів. Переклав сербською мовою твори Пушкіна й Байрона.
1970-ті роки
Збірка віршів «Місячний камінь», збірники оповідань «Залізна завіса», «Коні святого марка», «Російський хорт»
1984 р
Роман «Хозарський словник» уславив Павича як письменника нової доби»
1988 р
Роман-кросворд «Пейзаж намальований чаєм»
1991 р
Став членом Сербської Академії наук та мистецтв
1990-ті рр
Романи «Внутрішня сторона світу», «Остання любов у Константинополі», Шухляда для письмового приладдя», «Скляний равлик» та ін. Читає лекції в Бєлграді, Сорбонні, Регенбурзі, Відні.
2000-ні р
Романи «Зоряна мантія», «Сім смертних гріхів», «Унікальний роман», збірники оповідань «Страшні любовні історії», «Паперовий театр»
30.11.2009
Перестало битися серце всесвітньо відомого серба.
Б) сербським
Б) перекладач
В)літературознавець
Б) Давньої Індії
Добрий день, шановні учні групи № 22!
24.02.2023
Тема програми: Література другої половини ХХ - початку ХХІ століття
Тема уроку № 23. Провідні тенденції в драматургії ІІ половини ХХ ст..
1.Опрацюйте матеріали та дайте письмово відповіді на питання (у зошиті)
1. Модерністські та неоавангардистські тенденції драматургії ХХ ст. Театральне життя у другій половині ХХ ст.. було пройняте духом найсміливіших експериментів. Публіка стала свідком потужних естетичних вибухів, що руйнували канони драматичних жанрів, дію, композицію, сценічну мову. Робилися спроби створити п’єси «без дії», «без характерів», навіть «без слів».
2. Творчі здобутки швейцарських драматургів М.Фріша, Ф.Дюрренматта. На кону ставилися драми, що зображували стихію підсвідомого й царину мрії й спрямовані на порушення інтелектуально - філософських питань/ творчий пошук кожного вливався у загальний рух оновлення театру. Видатними досягненнями західного театру у перші десятиліття після Другої світової війни були інтелектуальна драма-притча. Особливо бурхливий розвиток драми-притчі відбувався на той час у німецькомовному театрі. Деякою мірою вона продовжувала традиції брехтівських «притч для сцени», хоча корифеї цього різновиду драми М. Фріш і Ф. Дюрренматт рішуче відмежувалися від будь-якої ідеологічної спрямованості своїх творів. Не випадково обидва драматурги були корінними швейцарцями. Драми-притчі М. Фріша та Ф. Дюрренматта, що досить часто порушували нагальні проблеми сучасного життя, зокрема суспільного та політичного, відзначалися загальнолюдським масштабом узагальнення змальованих у них явищ. Обидва драматурги у своїх п’єсах прагнули представити універсальні моделі духовного й морального життя людини та суспільства.
3.Театр абсурду На іншому полюсі театрального життя розквітав «театр абсурду» («драма-абсурду», «абсурдистська драма»). На противагу інтелектуальній драмі-притчі, що змушувала глядачів замислюватися над важливими духовними й моральними питаннями життя, «театр абсурду» був спрямований на відтворення емоцій, насамперед — викликаних станом потрясіння свідомості, яка стикнулася з незбагненним світом і абсурдністю буття. Найяскравішими представниками «театру абсурду» вважаються Е. Йонеско, С. Беккет. Певною мірою «театр абсурду» живився духовним і художнім досвідом письменниківекзистенціалістів, які відтворювали відчуття абсурдності людського буття в абсурдному світі. Драматурги-абсурдисти відкривали за звичними реаліями безум життя й незбагненність світу, бунтували проти «здорового глузду», раціональних засад західної цивілізації. За цим бунтом стояла глибока зневіра у спроможності людського інтелекту осмислити буття та світ.
4. Постмодернізм. Поняття «постмодернізм» у сучасному значенні охоплює тенденції або явища в мистецтві, які з´явились в останній третині ХХ століття і на початку ХХІ століття. Латинське post – префікс, що означає наступність, французьке modern – сучасний, найновіший. У самій назві терміна підкреслюється, що постмодернізм з´явився після модернізму, це вже щось інше.
Термін «постмодернізм» виник у період Першої світової війни в роботі В.Паннвіца «Криза європейської культури» (1917 р.). Тойнбі в книзі «Вивчення історії» (1947 р.) зазначає, що постмодернізм символізує кінець західного панування в релігії та культурі. Розвитку поняття постмодерну сприяли міркування філософів Ж. Дерріди, Ж. Баттея, Ж. Ф. Ліоттара, а також концепція семіотика та письменника Умберто Еко.
Постмодернізм – це тимчасове явище, яке періодично виникає в кризові моменти історії для відновлення і збереження порушеної гармонії. Він відображає загальний абсурд життя, розрив соціальних і духовних зв´язків, втрату моральних орієнтирів у світі.
5. Найяскравіші представники постмодерністської прози та їхні твори
Умберто Еко — уславлений італійський учений і письменник, автор багатьох робіт з історії та теорії культури, а також чотирьох романів, кожний з яких став цікавою сторінкою сучасного постмодернізму.
Крістоф Рансмайр — сучасний австрійський письменник. Його роман «Останній світ» уважається одним із найкращих досягнень літератури постмодернізму.
Джон Роберт Фаулз (1926-2005) — англійський письменник, романіст і есеїст.
Італо Кальвіно (1923-1985) — італійський письменник.
Джозеф Хеллер (1923-1999) — відомий американський письменник-романіст і прозаїк.
Джон (Сіммонс) Барт (нар. 1930) — американський прозаїк. Письменник належить до так званого «неонового покоління», або покоління 30-х років.
???
- назвіть найвідоміших драматургів «театру абсурду» та їх твори
- дайте визначення поняття «постмодернізм»
- назвіть основні ознаки постмодернізму
2. Домашнє завдання: пройдіть тестування за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9467045
Добрий день, шановні учні групи № 22!
17.02.2023
Тема програми: Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.
Тема уроку № 22. Контрольна робота - 3 з теми
"Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст."
1. Виконайте тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4006933
2. Домашнє завдання: виписати в зошит поняття: драматургія, драма-притча
Добрий день, шановні учні групи № 22!
03.02.2023
Тема програми: Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.
Тема уроку № 20. Габриель Гарсіа Маркес "Стариган із крилами".
1. Опрацюйте теоретичний матеріал та законспектуйте у зошит:
Штрихи до портрету Габріеля Маркеса
Ґабріель Маркес народився 6 березня 1928 року в провінційному колумбійському містечку Аракатака поблизу річки Магдалени. Батько майбутнього письменника був телеграфістом, доброю й чуйною людиною. Серед головних чинників та життєвих обставин, що визначили майбутній світогляд та коло творчих інтересів письменника, він згодом підкреслить благодійний вплив материних батьків, у родині яких він виховувався (його бабуся Транкіліна знала безліч неймовірних історій і була чудовою оповідачкою; дідусь Ніколас, полковник у відставці, ветеран громадянської війни 1899-1903 років — був мужньою і доброзичливою людиною), а також фантастичну атмосферу місцевості, де він жив, історія та побут якої були овіяні численними міфами та легендами.
Смерть діда у 1936 році змінила чудесний, часом фантастичний світ дитинства Гарсіа Маркеса: він переїздить з рідної Аракатаки до міста Сапакіри, де вчиться в інтернаті. Саме тут спогади дитинства й туга за рідною домівкою спонукають хлопчика взятися за перо — він починає писати.
З 1946 року Гарсіа Маркес (за наполяганням батьків), — студент юридичного факультету в Боготі — столиці Колумбії. Саме тут 1947 році виходить перше оповідання, хоча автор ще не має чіткої певності щодо майбутньої літературної кар'єри.
У 1948 році у зв'язку зі складною політичною ситуацією у столиці, Гарсіа Маркес змушений покинути улюблене місто та переїхати до Картахени. Тут він ще деякий час займається юриспруденцією, але згодом переключається на журналістську діяльність: 1950— 1954 роки — Гарсіа Маркес — репортер з розділу хроніки. З 1954 року він знов у Боготі вже як журналіст.
Письменник давно мріяв побувати у Європі, і його мрія, нарешті, здійснюється: як кореспондент газети "Ель Еспектадор" Гарсіа Маркес працює спочатку в Римі, а пізніше переїздить до Парижа.
Перші літературні спроби Гарсіа Маркеса належать періоду його навчання в інтернаті, де він пробує писати вірші й оповідання.
Вдруге юнак звертається до літератури з середини 40-х років, поєднуючи свої творчі пошуки з журналістикою. Втім, надто серйозно до своїх тодішніх занять літературою Гарсіа Маркес ще не ставився.
Перші художні публікації Гарсіа Маркеса справді не були вдалими. Це насамперед стосується його повісті "Опале листя" (1951), в якій він змалював вигадане містечко Макондо, що нагадує реальне містечко його дитинства Аракатаку. Подальша його письменницька кар'єра зазнавала більше поразок, ніж успіхів. Маркесу було складно.
Письменницька слава приходить до Гарсіа Маркеса в 1967 році, коли з'являється його роман "Сто років самотності", що мав неймовірний успіх, удостоєний Нобелівської премії і був поставлений критиками за глибиною ідейного задуму і рівнем художньої досконалості в один ряд із сервантесівським "Дон Кіхотом".
Дуже скоро життя змінилося: Маркес отримав величезний гонорар за роман «Сто років самотності», став популярним, отримав Нобелівську премію. Письменник постійно повторював, що успіхом своїх книг завдячує Мерседес. Книгу «Кохання під час чуми» присвятив своїй дружині, а також постійно повторював: «Мерседес – чума мого серця» . За все сімейне життя ( шлюб тривав 55 років) Мерседес дала всього 2 інтерв’ю, журналісти її переслідували, пропонували гонорари, вона від них ховалася. Жінка говорила: «Ми багаті не розкішними будинками і грішми, а своїми прекрасними дітьми та почуттями. Чим більше ми живемо, тим сильніше закохуємося один в одного».
2. Перегляньте експрес-урок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=La5IwOMiY28
3. Домашнє завдання:
Письмово, у зошиті, дайте розгорнуті відповіді на питання:
1. Де відбуваються події, описані в творі?
2. Кого знайшли Пелайо і його дружина Елісенда?
3. Як люди ставляться до прибульця?
4. Доведіть, що старий – ангел.
5. Чому він прилетів на землю?
6. Чим відрізняється ангел з оповідання від наших уявлень про ангелів?
7. Як ангелу живеться в селищі?
8.Чому цікавість до ангела зникла?
Добрий день, шановні учні групи № 22!
27.01.2023
Тема програми: Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.
Тема уроку № 19. Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик) у повісті «Старий і море» Е. Хемінгуея
1. Дописати потрібне. ( Робота в зошитах): перевірка знань про Е. Хемінгуея
1. 21. 07. 1899 рік в м. Оук Парк …
2. У 1917 році …
3. Прийшов в літературу як представник ...
4. Іспанія 1936 – 1938 роки…
5. Під час Другої світової війни Хемінгуей бере участь у ...
6. 1952 рік…
7. 1954 рік…
8. 2 липня 1961 рік…
2. Скласти письмову характеристику до образу Сантьяго відповідаючи на питання:
1. Як починається твір "Старий і море"?
2. Чому ж хлопчик не зрікся старого, а завжди зустрічав його і намагався допомогти?
3. Випишіть, який вигляд мав старий рибалка…
4. Як поводяться в бесіді Сантьяго і Маноло?
5. Випишіть про життя старого рибалки.
6. Чи допомогла старому рибалці його віра, що щастя до нього повернеться і він обов'язково спіймає велику рибу?
7. Опишіть рибину, яку спіймав старий.
8. Скільки часу триває двобій старого з рибою?
9. Чи згадує Сантьяго в морі про хлопчика?
10. Чи брав старий рибалка, виходячи в море, із собою харчі?
11. Чого найбільше боїться старий, вбивши рибину та прив'язавши її до човна? Хто вкрав його щастя?
12.Що снилося старому після повернення додому, і чому автор закінчує свій твір саме такими словами?
3. Домашнє завдання: виписати у зошит поняття повість, притча
1. 21. 07. 1899 рік в м. Оук Парк …
4. Іспанія 1936 – 1938 роки…
5. Під час Другої світової війни Хемінгуей бере участь у ...
6. 1952 рік…
7. 1954 рік…
8. 2 липня 1961 рік…
2. Чому ж хлопчик не зрікся старого, а завжди зустрічав його і намагався допомогти?
3. Випишіть, який вигляд мав старий рибалка…
4. Як поводяться в бесіді Сантьяго і Маноло?
5. Випишіть про життя старого рибалки.
6. Чи допомогла старому рибалці його віра, що щастя до нього повернеться і він обов'язково спіймає велику рибу?
7. Опишіть рибину, яку спіймав старий.
8. Скільки часу триває двобій старого з рибою?
9. Чи згадує Сантьяго в морі про хлопчика?
11. Чого найбільше боїться старий, вбивши рибину та прив'язавши її до човна? Хто вкрав його щастя?
12.Що снилося старому після повернення додому, і чому автор закінчує свій твір саме такими словами?
3. Домашнє завдання: виписати у зошит поняття повість, притча
Добрий день, шановні учні групи № 22!
20.01.2023
Тема програми: Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ ст.
Тема уроку № 18. Загальна характеристика провідних тенденцій прози ІІ п. ХХ ст.. Ернест Хемінгуей «Старий і море»
1. Опрацюйте теоретичний матеріал
В усі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття .. Всі ми, люди, – дуже різні… Маємо різні звички, зовнішність, уподобання… Але є дещо таке, що єднає усіх нас, – те що робить нас людьми! Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Е. Хемінгуея. Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море», - книга, яку назвуть вершиною творчості Хемінгуея. Написана на основі реальних фактів. Одним із прототипів повісті став рибалка Григоріо Фуентес, який жив у присілку Кохімара, на Кубі. Він зловив великого марліна, але не зміг захистити від морських хижаків, тому плакав, як дитина, від втрати і образи.
Хемінгуей мріяв написати про це великий художній твір. Задум носив у собі 16 років. 1 вересня 1952 року у журналі «Лайф» була надрукована повість. За 48 годин продалося 5 млн 318 тис екземплярів. Це був справжній успіх!
Григоріо Фуентес став живою легендою. Можливо тому доля подарувала йому 104 роки життя. Помер він у 2002 році.
«Мені ніколи не доводилося вибирати героїв, скоріше герої вибирали мене. Я захоплювався людьми сильними, які підкоряють собі обставини», - писав Хемінгуей. У 1954 році письменнику було присуджено Нобелівську премію з літератури.
Повість стала улюбленим твором кубинських рибалок, які на власні кошти встановили пам’ятник Хемінгуею.
2. Перегляньте експрес-урок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=L3Wz2fcjxg4
3. Перегляньте мультфільм «Старий і море» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=4eYtFGYmKrU
4. Домашнє завдання: пройдіть тест з посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3046216
Добрий день, шановні учні групи № 22!
14.11.2022
Тема програми:
Проблема війни і миру в літературі ХХ ст..
Тема уроку № 16. Німецькомовна поезія. Пауль Целан «Фуга
смерті»
1. Пергяньте
відео за посиланням:
2. https://www.youtube.com/watch?v=YjEii_AdZGE
3.
Опрацюйте теоретичний матеріал (законспектуйте) та дайте
відповіді на запитання (письмово у зошиті)
Фуга —
послідовне повторення однієї музичної теми кількома голосами.
Найбільш
відомий вірш Целана — «Фуга смерті» — вражає моторошною реальністю. Присвячена
темі Голокосту, «Фуга смерті» поєднує в собі кілька ліричних жанрів.
«Фугу
смерті» написано верлібром. Тема Освенціму; тема особистої та суспільної
трагедії; тема кохання німецького ката до золотокосої Маргарита; тема
рівноправності і рівноцінності німців і євреїв; тема смерті і пам’яті — постійно повторюються в поезії
Жанр «Фуги смерті» важко піддається
визначенню, адже вона має в собі риси елегії і балади, плачу, лірики,
ритуального танцю, документального репортажу.
Вірш тематично розділений на строфи.
Кожен розділ починається з лейтмотиву
«Чорне молоко світання»
Поема не має розділових знаків.
Характерним для вірша, як і для музичної фуги, є використання багатослівних
повторюваних мотивів і парадоксальних виразів, які натякають на історичні
події, не називаючи їх конкретно.
Ключова метафора поеми — «Чорне молоко
світання» — це оксюморон. У той час як іменник «молоко» сприймається позитивно
й асоціюється із природою, дитинством, життям, прикметник «чорний» скасовує це
значення і вказує на зовсім протилежне. Молоко тут не дає життя, а забирає —
«молоко смерті». На жахливу реальність Освенціму вказує й повторювана метафора
«могила в повітрі», у якій буде «лежати не тісно». В уяві читача постають
стовпчики диму, що піднімалися в небо над печами крематоріїв й несли з собою
попіл невинно убієнних жертв геноциду.
Україна і світ
Біблійний масштаб
здійснюваного зла, відтвореного у «Фузі смерті» Пауля Целана, викликає паралелі
із творами української літератури про Голодомор — романами Василя Барки «Жовтий
князь» і Уласа Самчука «Марія».
Запитання:
1.Яким віршованим
розміром написана "Фуга смерті"?
2. Головними мотивами твору "Фуга
смерті" є ...
3. Символом Голокосту в
поезії "Фуга смерті" є…
4. Яким подіям присвячений твір "Фуга смерті"?
5. Що таке Голокост?
Домашнє
завдання:
прослухати виразне читання поезії «Фуга смерті» за посиланням:
Добрий день, шановні учні групи № 22!
07.11.2022
Тема програми: Проблема війни і миру в
літературі ХХ ст..
Тема уроку № 15. Генріх Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
1. Опрацюйте теоретичний матеріал та законспектуйте у зошит.
Основною темою творів Генріха Белля стала війна.
Трагічні фронтові надії, які випали на долю письменника за шість років участі у
Другій світовій війні, багато у чому визначили сенс життя і творчості Белля.
Тема війни лежить і в основі одного з шедеврів
письменника — оповідання "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...".
Незвичайна назва твору взята з давньогрецького двовірша-епіграфа про битву у
Фермопольській ущелині, де, захищаючи батьківщину, загинули спартанські воїни
царя Леоніда. Автором епітафії був Сінонід Кеоський. У Німеччині вірш став
відомим у перекладі Фрідріха Шіллера: "Подорожній, коли ти прийдеш у
Спарту, повідай там, що ми всі полягли тут, бо так звелів нам закон".
Спартанці у всі віки були для людства прикладом
мужності, волі, витримки, відданості батьківщині. Моральну і фізичну
загартованість воїни-патріоти отримали в спартанських школах, про які досі
ходять легенди.
Німецьке імперське керівництво мріяло про владу над
усім світом, тому, лицемірно ототожнюючи німецьке шовіністичне виховання з
патріотичною спартанською системою, вони готували молодь до поневолення інших
народів, вкладаючи у вихованців культ грубої сили, зневаги до людей іншої
нації.
Фраза, яку винесено у заголовок, не закінчена, тому що
юнак не встиг дописати її на дошці перед мобілізацією в діючу армію. Юний
хлопчик став не героєм, як спартанці, а "гарматним м'ясом".
Якщо спартанці завершили своє життя патріотичним
вчинком — захистом своєї вітчизни, то німецькі юнаки лише скалічили себе,
обмануті пропагандистськими фразами про справедливість загарбницьких війн.
2. Прослухайте скорочену аудіо книгу
«Подорожній, коли ти прийдеш ту Спа…?
За посиланням:
3. Домашнє завдання: Виконайте тест за
оповіданням Г. Белля
«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…?"
1.
Яку премію отримав Г. Белль "за творчість, у якій поєднується широке
охоплення дійсності з мистецтвом творення характерів і яка стала значним
внеском у відродження німецької літератури"?
а. Пулітцерівську премію
б. Дублінську літературну премію
в. Нобелівську премію
2.
З якої позиції розглядає війну Г. Белль в оповіданні «Подорожній, коли ти
прийдеш у Спа…»?
а. трагедії окупованих народів;
б. переможеного німецького солдата;
в. радянського солдата-переможця.
3.
Змістом оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» є:
а. історія повернення скаліченого солдата додому;
б. усвідомлення героєм себе як жертви омани;
в. розповідь про шовіністичну систему виховання.
4.
Події оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» відбуваються протягом:
а. одного дня;
б. всього періоду війни;
в. останніх трьох місяців війни.
5. Як раніше називалася
школа, до якої привезли пораненого головного героя?
а. Святого Хоми
б. Гітлер'югенд
в. Адольфа Гітлера
6. Що стало безсумнівним
доказом того, що поранений солдат знаходиться в його школі?
а. репродукції скульптур
б. слід хреста на стіні
в. напис на дошці,
зроблений його ж рукою
7. Що попросив поранений
солдат у пожежника перед тим, як заснув від анестезії?
а. молока
б. води
в. цигарку
г. знеболювального
8. Кого впізнав головний
герой у пожежникові, який був поряд з ним під час операції?
а. Бена, шкільного
вчителя малювання
б. Фрідріха, сусіда
в. Біргелера, шкільного
сторожа
г. Вільгельма, священика
9. Чому головний герой
побачив своє відображення у склі лампочки "маленького, ніби вкороченого,
угорі, в ясному склі лампочки — такий куценький, білий, вузький сувій марлі,
неначе химерний, тендітний кокон"?
а. у головного героя була
гарячка через поранення
б. через тяжке поранення
був перев'язаний марлею
в. скло лампочки
викривлювало реальні об'єкти
10. Що символізувала
остання фраза головного героя?
а. безнадійний пошук
минулого в момент втрати майбутнього
б. надію на швидке
одужання
в. прагнення швидше
повернутися на фронт
г. сум за щасливими
шкільними роками
11.
В кінці оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» головний герой
приходить до думки::
а. що його жертва не даремна;
б. що його жертва війні безглузда;
в. що фашизм – це зло, з яким необхідно боротися.
12.
Безім’яність головного героя оповідання Г. Белля свідчить про:
а. автобіографізм твору;
б. узагальненість образу;
в. етику автора.
Добрий день, шановні учні групи № 22!
31.10.2022
31.10.2022
Тема програми: Проблема війни і миру в
літературі ХХ ст..
Тема уроку № 14. Епічний
театр Б.Брехта. Б. Брехт - драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та
її діти»
1. 1. Опрацюйте
теоретичний матеріал та дайте відповіді на запитання (письмово у зошиті)
10
лютого 1898 року – Б. Брехт народився в Аугсбурзі в сім’ї директора паперової
фабрики.
1918 рік – студент-медик, санітар військового шпиталю.
1922 рік – після прем’єри п’єси «Барабани вночі» стає
знаменитим.
1924 рік – переїжджає до Берліна.
1928 рік – створює «Тригрошову оперу» та теорію
«епічного театру».
1933 рік – емігрує з Німеччини. У вигнанні написав:
«Добра людина із Сичуана» (1938-40), «Матінка Кураж та її діти» (1939), «Життя
Галілея» (1939-46, 1956 (ІІІ редакції), «Кавказьке крейдяне коло» (1944).
1948 рік – повертається на батьківщину, створює театр
«Берлінер ансамбль» (1948-56).
14 серпня 1956 рік – помер від інфаркту, похований у
Берліні.
У добрехтівський період на театральних підмостках
панував драматичний, так званий «аристотелівський» театр. Та ХХ століття рішуче
вносило свої корективи – активно розвивається «епічний театр», фундатором якого
і став Б. Брехт.
Епічний театр –
термін, що позначає новаторські тенденції у драматургії ХХ століття, які
з’явилися на противагу драматичній формі театру. Назва «епічний театр» означає,
що в основу покладено не дію, а розповідь про неї.
Драматична
«аристотелівська»
форма театру
Епічна форма театру
Дія
Розповідь
Залучає глядача до сценічної дії
Робить глядача спостерігачем, але пробуджує його активність
Дає глядачеві змогу виявляти почуття
Змушує глядача приймати рішення
Переживання
Світогляд
Глядач співпереживає
Глядач вивчає
Гіпноз
Аргументація
Сприймання консервується
Сприймання переходить у пізнання
2.Виконайте завдання: прочитайте п’єсу
«Матінка Кураж та її діти» ( на допомогу посилання:
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=2355
3.Домашнє завдання: Виконайте
тест за змістом твору
1. Що означає
прізвисько головної героїні – Кураж?
а) сміливість, відвага;
б) блюзнірство;
в) меркантильність
2. Професія Анни Фірлінг?
а) вербувальниця;
б) маркітантка;
в) фельдшер
3. «Моя ліцензія - … (дописати)
4. Що означає ім’я
молодшого сина матінки Кураж Швейцеркаса?
а) швейцарський годинник;
б) Швейцарське озеро;
в) швейцарський сир
5. Як відзначився Ейліф на війні?
а) відбив у селян двадцять волів для війська;
б) вбивав людей;
в) вкрав полкову касу
6. Ким було назначено Швейцеркеса?
а) фельдфебелем;
б) скарбником;
в) казначеєм
7. Де Швейцеркес ховає гроші?
а) у фургоні;
б) у будинку;
в) у кротячій норі
8. Що зашкодило матері врятувати сина?
а) жадібність;
б) сліпа любов;
в) безмежне глупство
9. Скільки років військовим шляхом тягне свій фургон
Анна Фірлінг?
а) десять;
б) двадцять;
в) тридцять
10.Що є неприродним в образі матінки Кураж?
а) не любить своїх дітей;
б) любить війну;
в) боїться миру
11. Яку проблему порушує Б. Брехт у своїй п’єсі?
12. Як ви розумієте фінал п’єси?
Драматична
«аристотелівська»
форма театру
Епічна форма театру
Дія
Розповідь
Залучає глядача до сценічної дії
Робить глядача спостерігачем, але пробуджує його активність
Дає глядачеві змогу виявляти почуття
Змушує глядача приймати рішення
Переживання
Світогляд
Глядач співпереживає
Глядач вивчає
Гіпноз
Аргументація
Сприймання консервується
Сприймання переходить у пізнання
Добрий день, шановні учні групи № 22!
24.10.2022
Тема № 12 - 13. Розвиток жанру антиутопії у ХХ
ст..: ознаки та представники. Джордж Оруелл «Скотоферма». Боротьба проти страху
й рабської покірності в суспільній свідомості
1.
Опрацюйте теоретичний матеріал та
виконайте словникову роботу у зошиті
Антиутопія-
антитеза
утопії, зображення в художній літературі
загрозливих наслідків, викликаних експериментами над людством задля його
«вдосконалення» чи утопічних соціальних ідеалів.
Притча
– короткий
алегоричний (інакомовний) фольклорний або літературний твір повчального
характеру, у якому фабула підпорядкована моралізаторській частині оповіді. На
відміну від байки, притча містить певну дидактичну ідею.
Тоталітарний
режим - система політичного панування, за
якої державна влада, зосереджена в руках вузького кола осіб, ліквідовує
конституційні гарантії прав і свобод особи шляхом насильства, поліцейських
методів впливу на населення, духовного поневолення, остаточно поглинає всі
форми та сфери життєдіяльності людини.
«Скотоферма» (англ . Animal Farm) — сатиричний
роман-притча, що вийшов друком 1945 р. (У багатьох джерелах жанр твору
визначено також як повість-притчу.) У романі зображено еволюцію стану тварин
від безмежної свободи до диктатури свині на прізвисько Наполеон. У цьому творі
Оруелл показав переродження революційних
принципів і програм, тобто поступовий перехід від ідей загальної рівності та
побудови утопії до диктатури й тоталітаризму. Цей роман — алегорія на революцію
1917 р. і наступні події в Росії.
2.
Аналіз літературного твору
Складіть
анкету (ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ) роману Дж. Оруелла «Скотоферма» та перелік правил, які
тварини встановили на фермі (Використовуючи
матеріали підручника за посиланням: https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-standard-level/24.php
Анкета роману Дж. Оруелла «Скотоферма»
Жанр:
сатиричний роман-притча, антиутопія
Тема:
Проблема:
Ідея:
Правила (заповіді), які тварини встановили
на фермі
3.
Домашнє завдання: Письмово дайте відповіді на запитання:
1. Де відбуваються
події твору?
2. Яким був господар ферми?
3. Що призвело до змін на фермі?
4. Яким стало життя на фермі після того, як
господаря прогнали?
5. Хто став «лідером
революції»?
6. Чим завершується твір?
24.10.2022
Тема № 12 - 13. Розвиток жанру антиутопії у ХХ ст..: ознаки та представники. Джордж Оруелл «Скотоферма». Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості
1.
Опрацюйте теоретичний матеріал та
виконайте словникову роботу у зошиті
Тоталітарний режим - система політичного панування, за якої державна влада, зосереджена в руках вузького кола осіб, ліквідовує конституційні гарантії прав і свобод особи шляхом насильства, поліцейських методів впливу на населення, духовного поневолення, остаточно поглинає всі форми та сфери життєдіяльності людини.
«Скотоферма» (англ . Animal Farm) — сатиричний роман-притча, що вийшов друком 1945 р. (У багатьох джерелах жанр твору визначено також як повість-притчу.) У романі зображено еволюцію стану тварин від безмежної свободи до диктатури свині на прізвисько Наполеон. У цьому творі Оруелл показав переродження революційних принципів і програм, тобто поступовий перехід від ідей загальної рівності та побудови утопії до диктатури й тоталітаризму. Цей роман — алегорія на революцію 1917 р. і наступні події в Росії.
2.
Аналіз літературного твору
Складіть
анкету (ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ) роману Дж. Оруелла «Скотоферма» та перелік правил, які
тварини встановили на фермі (Використовуючи
матеріали підручника за посиланням: https://uahistory.co/pidruchniki/nikolenko-world-literature-11-class-2019-standard-level/24.php
Анкета роману Дж. Оруелла «Скотоферма»
Жанр: |
сатиричний роман-притча, антиутопія |
Тема: |
|
Проблема: |
|
Ідея: |
|
Правила (заповіді), які тварини встановили
на фермі |
|
3.
Домашнє завдання: Письмово дайте відповіді на запитання:
1. Де відбуваються
події твору?
2. Яким був господар ферми?
3. Що призвело до змін на фермі?
4. Яким стало життя на фермі після того, як
господаря прогнали?
5. Хто став «лідером
революції»?
6. Чим завершується твір?
Немає коментарів:
Дописати коментар