Шукати в цьому блозі

пʼятниця, 16 жовтня 2020 р.

Добрий день, шановні учні групи № 11

31.03.2023

Тема програми:  Драматургія кінця ХІХ століття

            Тема уроку № 28. Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв'язків у драмі-феєрії  «Синій птах»

 

1.Опрацюйте теоретичний матеріал та перегляньте відео за посиланням. Законспектуйте  (письмово у зошиті)

Перегляньте:  


 

https://www.youtube.com/watch?v=eCzipwdaxqA


 

 Рік написання – 1908

П’єса М. Метерлінка – належить до жанру феєрії. Ознаками цього жанру є химерно-казковий сюжет; фольклорні та міфологічні образи; умовність простору і часу; символістичність ситуацій і образів; ліризм; узагальнювальний зміст; наявність яскравих сценічних ефектів. П’єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру.

Ідея – «будь сміливим, щоб бачити приховане».

Головні герої: Тільтілем й Мітіль, Душа Світла, Фея Берилюна, хвора дівчинка, Душі речей та тварин Сюжет драми – пошуки героями загадкового птаха.

В основі сюжету – казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’я і щастя хворій дівчинці – онучці феї Берилюни. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає авторові змогу провести своїх героїв – дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля – через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті – у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді та безкорисливості. Образ Синього птаха багатозначний. Він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди – вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті, її зустріч з добром і злом у пошуках істини та гармонії.

Конфлікт – боротьба сил добра і зла, світла і пітьми, долання героями всього, що стоїть на перешкоді досягнення


 

https://www.youtube.com/watch?v=lyBuVL2GMYI

 

 

 Образи п’єси. У сюжеті п’єси переплетено два пласти — реальний і фантастичний. Царство Майбутнього — заключний етап у подорожі дітей. Його головна дійова особа — Час, бородатий старий з косою і пісковим годинником. Зовнішність персонажа, його характер і функція традиційні — він невблаганний, байдужий до сліз і умовлянь, строго дотримує порядку. У такий спосіб автор стверджує думку про покірність людини часу і долі, але поряд із цим він переконаний у високому покликанні людей: «На землю голіруч не пускати». Час у феєрії подано не тільки в алегоричному образі, а й в інших проявах: у його конкретному прояві (дія п’єси — вечір напередодні Різдва, одна ніч — час сну), а також у властивому цьому жанру умовному вимірі. Цей потік часу виходить за межі життєвого досвіду дітей. Так, подорож за Синім птахом відбувається уві сні. Час сну і сновидіння не збігається. Наприкінці п’єси на це вказано: минула і «тільки одна ніч», і цілий рік.

 

Домашнє завдання: 

Дайте відповіді на запитання (письмово у зошиті):

 

1.Чому саме Тільтіль і Мітіль повинні знайти Синього Птаха?

2.Для чого їм потрібен птах?

3.Що символізує собою Синій птах?

4. Чому саме синій?

5.Чому птах?

6. В який часовий простір потрапляють діти? .

7.Про що це свідчить: три виміри часу?

 

Добрий день, шановні учні групи № 11

24.03.2023

Тема програми:  Драматургія кінця ХІХ століття

            Тема уроку № 27. Моріс Метерлінк як теоретик і практик «нової драми». «Синій птах»

1.     Опрацюйте теоретичний матеріал та перегляньте експрес-урок за посиланням. Дайте відповіді на запитання (письмово у зошиті)

https://www.youtube.com/watch?v=jI3_G2iJGuM

 

 Поміж відомих новаторів у галузі драматургії відомі імена Б. Брехта, Г. Ібсена, Дж. Б. Шоу. Кожен з них зробив свій внесок у розвиток національного театру та драматургії. Моріс Полідор Марі Бернар Метерлінк також один із загальновизнаних експериментаторів. Цього найвидатнішого драматурга Бельгії, якого ще за життя називали бельгійським Шекспіром, вважають засновником символістського театру. Моріс Метерлінк — лауреат Нобелівської премії з літератури (1911). Найвидатніші твори М. Метерлінка, створені на зламі ХІХ-ХХ ст., досі правлять за взірець символістської драми.

— В основі сюжету п’єси «Синій птах» - казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’‎я і щастя хворій дівчинці - онучці феї Берилюни. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає авторові змогу провести своїх героїв - дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля - через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом (символом щастя) не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті - у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді та безкорисливості. Образ Синього птаха багатозначний. Він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди - вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті, її зустріч з добром і злом у пошуках істини та гармонії.

Особливості композиції

 

Композиція драми-феєрії також підпорядкована розкриттю її філософського змісту. П’єса складається з п’яти дій, дванадцяти картин, що є досить самостійними епізодами. Ці картини об’єднані між собою авторською ідеєю і наскрізними персонажами, відбивають етапи духовного розвитку дітей - майбутнього людства. Зустрічі з алегоричними персонажами в символічних ситуаціях, кожний з яких несе свою мораль, збагачує досвід і виховує душу Тільтіля і Мітіль.

 

2. Домашнє завдання:   дайте відповіді на запитання (письмово у зошиті:)

1.     Як називали сучасники М. Метерлінка?

2.     Яку премію отримав письменник за багатогранну літературну діяльність?

3.     За жанром "Синій птах" - це?

4.     Хто веде дітей на пошуки синього птаха?

5.     Напередодні якого свята відбуваються події п’єси «Синій птах»?

6.     Який фінал п’єси «Синій птах»?

7.     Які провідні думки п’єси «Синій птах»

 

Добрий день, шановні учні групи № 11


17.03.2023

Тема програми:  Драматургія кінця ХІХ століття

         Тема уроку № 26. Зміни в драматургії на межі ХІХ - ХХ століття

1.Виконайте завдання:  запишіть у робочий зошит і запам’ятайте

ХІХ століття — це доба реалізму. Наприкінці століття реалісти прийшли і в мистецтво драми. З’явилися нові герої, які протистояли вже не одне одному, а ворожій дійсності. Драма набула рис соціальних, філософських, психологічних. Театральне мистецтво збагатилося такою оригінальною художньою формою, як «нова драма».

Драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття означилася такими іменами як Бертольд Брехт, Генрік Ібсен, Бернард Шоу, Антон Павлович Чехов.  Кожен з них зробив свій внесок у розвиток національного театру та драматургії.

«Драма ідей» — це філософсько-психологічна драма, у якій велику роль відіграє підтекст, психологічний аналіз, а основою конфлікту є зіткнення різних світоглядів, різних ідей  (яскравий представник Генрік Ібсен)

«Драма-дискусія» — це драма, у якій герої є носіями різних, але добре обґрунтованих поглядів. Конфлікт будується на дискусії і впродовж п’єси не розв’язується, а, навпаки, загострюється, а фінал залишається відкритим (яскравий представник Бернард Шоу)

Символістська драма — це драма, у якій дійовими особами виступають символічні образи, що дають змогу відобразити духовне життя людини (яскравий представник Моріс Метерлінк)

Лірико-психологічна драма — це драма, у центрі уваги якої не події, а переживання, настрої героїв, що перебувають у конфлікті з трагічною буденністю (яскравий представник А.П. Чехов)

2. Перегляньте презентацію за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=MfSSGX-EJPY


Домашнє завдання: прочитайте п'єсу "Синій птах" М. Метерлінка 


Добрий день, шановні учні групи № 11

10.03.2023

Тема програми:  Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці

         Тема уроку № 25. Артюр Рембо. "Голосівки", "Моя циганерія"

1.Опрацюйте теоретичний матеріал та дайте відповіді на питання (письмово у зошиті): Етапи творчості А.Рембо

1.    Сімя А. Рембо.

           Жан-Нікола-Артюр Рембо народився 20 жовтня 1854 року в провінційному містечку Шарлевіль, в Арденнах, на північному сході Франції. Його батько, Фредерік Рембо, був військовим, служив в Алжирі. Мати, Марі-Картін-Віталі Кліф, походила із заможної селянської родини. Коли хлопчикові виповнилося чотири роки, батько покинув сімю, і з того часу мати сама займалась вихованням сина. Вона прищеплювала дітям доброчинність, любов до Бога.

2.    Захоплення юного Рембо.

         Змалку Артюр подарував батькам неабиякі  надії: був богобоязливим, слухняним, блискуче вчився. Здібності Рембо всіх вражали. Вчитель Жорж Ізамбар  підтримував перші спроби юного поета. Із шести-семи років Артюр почав писати прозу, а потім вірші. У пятнадцять років  написав вірш «Сенсація», опублікований без відома автора в одному з празьких журналів на початку 1869-го. Цього  ж року надрукував кілька віршів латинською мовою. У цей час Рембо багато читає, захоплюється творами Рабле і Гюго, а також поезією «парнасців». Віршами «Офелія», «Бал повішених», «Зло», «Сплячий у долині» поет заявив про себе як символіст. В Гюго, високо поцінував талант молодого Рембо, назвав його «Шекспір-дитя»

3.    Перший період творчості.

Перший період творчості митця (до 1871-го року) позначений впливом авторитетів, що не завадило визріванню бунтарського духу як проти традиційної естетики, так і проти буржуазних порядків провінційного Шарлевіля, де, за словами поета, «ніколи нічого не відбувається». Орієнтуючись на  В. Гюго і Ш. Бодлера, почав писати вірші, які викривали нікчемність міщанства («Засідателі»), Другу імперію  («Шаленство кесаря»), лицемірство служителів церкви  («Покарання Тартюфа»). Рембо захоплюється революційними ідеями, що призвели монархію до краху. У ті часи свої надії на перебудову суспільства він пов’язував з Республікою. 1871 року, дізнавшись, що проголошено Комуну, Рембо кидає ліцей і, діставшись до Парижа, бере участь у революційних подіях. За спогадами сучасників, поет жив разом з комунарами, якийсь час був навіть у національній гвардії. Суворо-ритмічний «Вільний гімн Парижа», зворушливий образ дівчини-комунарки у вірші «Руки Жанни-Марі» - яскраві свідчення його настроїв.  Але після розгрому  Комуни, зневірившись у соціальній боротьбі, А. Рембо в листі до друга від 10 липня 1871 року просить знищити свої твори про комунарів.

4.    Пошуки іншого шляху в поезії.

          Письменник шукає іншого шляху в поезії, яка, на його думку, має стати пророчицею і ясновидицею. У листі 1871-го року до свого шкільного вчителя Жоржа Ізамбара Рембо стверджує, що поет – віщун і провидець – повинен бути Прометеєм, йти  попереду людства. У серпні 1871-го, повернувшись до Шарлевіля, він посилає свої вірші  Полю  Верлену. Хлопець із провінційного містечка своїми рядками зачарував відомого поета, і той запрошує його до себе. Знайомство переростає в дружбу. Верлен і Рембо вирушають з Парижа на пошук нових вражень у Бельгію, а потім у Лондон. Цілий рік вони мандрували разом Європою.

5.    Другий період творчості.

            У другий період короткочасної творчості ( з початку 1871 до початку 1872 року) поезія Рембо набуває трагічного звучання. Особливо виділяється вірш  «Пяний корабель», що його Стефан Цвейг назвав «фантасмагоричним сновидінням, бунтом фарб, химерною  симфонією лихоманячних слів». Корабель, який збився з курсу і втратив управління, символічно відображає творчі й життєві пошуки Рембо.                                                    

          У символістському сонеті  «Голосівки» декларувались нові принципи мистецтва: перетворення слова на символ, увага до смислового забарвлення звуків, велике значення відчуттів у сприйнятті світу та відображенні духовного життя людини.

6.     Третій період творчості.

          У третій період творчості (1872-1873) Рембо пише цикл «Осяяння», який засвідчив народження незвичайної форми  вірша, що можна назвати і віршем у прозі, і ритмізованою прозою. Чарівною красою віє від загадкових картин, навіяних гарячковою вільною фантазією поета. Головне в «Осяяннях» - фіксація особистих настоїв і відчуттів, незалежно від того, що їх викликало: «Є  в лісі птах, його спів затримує вас і змушує червоніти. Є годинник, який не дзвонить. Є вибоїна з гніздом білих звіряток. Є  собор, який запалає, й озеро, яке підіймається. Є маленький візок, що, покинутий у гаю або ж заквітчаний стрічками, котиться по стежці. Є трупа маленьких акторів у костюмах, що зявляються на дорозі  перед стіною лісу. Є, нарешті й такі, що тебе проганяють, коли ти спраглий і голодний».

7.    Непостійна і примхлива вдача поета.

           Артюр Рембо має непостійну і примхливу вдачу. Як у творчості, так і в житті він шукав різних шляхів, інколи цілком протилежних. Серед сучасників користувався славою «скандального» поета, який, за словами П. Верлена, «любив так само пристрасно, як і ненавидів». Можливо, внаслідок цього дружні стосунки між двома письменниками нерідко закінчувались сварками. А в липні 1873 року під час чергової бурхливої  суперечки Верлен стріляє в Рембо, ранить його і сам потрапляє до вязниці. Схвильований Рембо впадає наче в лихоманку. Криком душі, зойком людини, котра вже не розраховує на чиюсь допомогу і все ж кличе у всесвіті когось невідомого, стала книга «Сезон у пеклі» (1873) єдина збірка, видана за життя поета. Але невеличкий наклад (500 примірників) письменник не міг оплатити, і книжки так і залишились на складі. Їх знайшли випадково через десятків років, до того існувала легенда, начебто Рембо сам знищив увесь наклад. Розрив із Верленом, відсутність коштів, духовна невлаштованість призвели Рембо до гострої творчої кризи.

     В останніх творах поета відчувається біль і розпач самотньої душі, приреченої на марне благання: «Приходьте всі, навіть маленькі діти щоб  я зміг втішати вас, роздати вам своє серце, прекрасне серце! Прийдіть бідаки, робітники! Я не хочу молитов, вистачить мені вашої довіри, вона дасть мені щастя».

8.    «П’яний корабель» долі Рембо.

          «П’яний корабель» долі Рембо остаточно збився з курсу. Поет шукає забуття в алкоголі, наркотиках, бурхливих пристрастях. Але це не втамувало «болю пекучих протиріч», і Рембо вирішив змінити своє життя. Після того, як виповнилось двадцять років, він не написав жодного поетичного рядка. Відмовившись від мистецтва, Рембо блукав Англією, Німеччиною, Бельгією, торгував усілякими дрібницями на єврейських базарах, наймався косити траву в голландських селах, був навіть солдатом голландських колоніальних військ на Суматрі, освоював землі у Єгипті, на Кіпрі, в Занзібарі. Рембо вивчав мову негрів Сомалі, освоював землі Африки, де не ступала нога цивілізованої людини, допомагав імператору Абіссінії  готувати війну проти Італії. В останні роки працював у торговельній фірмі «Віанне, Берде і К» яка продавала каву, слонові бивні, шкіру.

 Розрив  А. Рембо з поезією дослідники трактували по-різному. Французький письменник А. Камю вбачав у цьому «самогубство духу», австрійський прозаїк С. Цвейг – «зневажання мистецтва, нехтування ним». Існує версія, що поет утік з Парижа, щоб віднайти себе в іншому, щоб  ствердитись, але потім вже ж таки повернутись незалежним і вільним, позбавившись від «п’яного сну».

9.    Розрив А. Рембо з поезією.

            В деяких сучасних дослідження утверджується думка  про те, що поет підійшов у своїх експериментах  зі словами до крайньої межі і, зазирнувши за неї, побачив лише порожнечу, він ще намагався писати, але вже  не міг віднайти сенс поетичної творчості. Однак загадка поезії Рембо й досі не розгадана. Таємничим є не тільки його відхід від мистецтва, а передусім ті твори, що він встиг написати за короткий період, який став цілою епохою у світовій літературі.

           Тридцяти семи років, стомленим, але ще повним сил, повернувся Артюр Рембо у Францію. Невідомо як склалося б його подальша доля, та 1891-го в нього виникла пухлина правого коліна, яка виявилась саркомою. 10 листопада того ж року Рембо помер у марсельській лікарні. Похований поет в Шарлевілі.

10. Імя Рембо – символ світового поетичного авангарду.

          Після смерті  до митця прийшла всесвітня слава. Його імя стало символом світового поетичного авангарду. Без ясновидіння Рембо  не було б великої поетичної революції Г. Аполлінера, французьких сюрреалістів, інших поетів. Його творчість привернула увагу й українських поетів. Значний інтерес до неї виявили Юрій Клен, Василь Бобринський. Поезії Рембо також перекладали М. Терещенко, Г. Кочур, М. Лукаш, Д. Павличко, М. Москаленко, В. Ткаченко, В. Стус,  та інші.                                                                                  У другій половині XX століття спостерігається нова хвиля інтересу до особистості А. Рембо. Так, зокрема, його образ цікавив кінорежисерів. Найбільшу популярність мав фільм Агнешки Холланд «Повне затемнення» (1995), створений за однойменною  п’єсою американського режисера і сценариста Крістофера Хемптона (1967), в якому роль поета виконував Леонардо Ді Капріо (хоча достовірність образів Рембо і Верлена у цьому фільмі багатьма ставиться під сумнів).

11. Бунт поета проти себе.

          Тому поезії Рембо властиві поринання до «втечі» й «бунтарства». «Я той, хто страждає, і хто збунтувався», - писав митець в «Осяяннях». Мова йде про бунт не тільки  проти зовнішнього світу, а передусім проти себе, оскільки найбільше він ненавидів саме своє «я» для нього не вичерпувало людської суті, воно – маска, за якою ховаються інші, невідомі ірраціональні сили, що творять дійсну сутність людини і потребують звільнення. 

 Вірш «П'яний корабель» А. Рембо написав, коли йому було 15 років. Хоча через два роки він виправив деякі рядки. Прочитавши цей твір, П. Верлен зазначив, що в ньому є те, «чим повинна збагатитись сучасна й майбутня поезія». І дійсно, «Пяний корабель» став новаторським явищем у тогочасній французькій літературі.

2. Проаналізуйте  поезію "П'яний корабель" за планом (письмово у зошиті)

1. Чи можна визначити про що цей вірш? 

2. Які види конфлікту є у творі? 

3. Яка головна тема твору? 

4.Прослідкуйте етапи «пробудження» душі ліричного героя. 

5. Що, на вашу думку, символізує образ корабля? 

6.Як почуває себе ліричний герой у цьому плаванні? 

7.Який фінал вірша?                                

8.Які образи-символи є у вірші? 

3. Домашнє завдання:

 Дайте відповіді на питання (письмово у зошиті) 

 1. А. Рембо - представник якого літературного руху?

2. Назвіть основні періоди творчості А. Рембо?

3. Які твори були надруковані за життя А.Рембо?

 


Добрий день, шановні учні групи № 11

03.03.2023

Тема програми:  Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці

         Тема уроку № 27. Теоретичні засади й художні відкритя поезії французького символізму. Поль Верлен «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня»

Вступне слово викладача: Нашу роботу над новим матеріалом ми почнемо з того, що познайомимося зі своєрідним маніфестом символізму та імпресіонізму, який був написаний П.Верленом у 1874 році, а надрукований у 1882 році, це вірш "Поетичне мистецтво".

1. Опрацюйте теоретичний матеріал за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=0Wfya0vhOak&t=31s

 

та дайте відповіді на запитання (письмово у зошиті):

 

1.     Що таке сугестивна лірика?

2.     Назвіть представників французького символізу.

3.     Яку назву мала перша  збірка П. Верлена?

4.     Назвіть ознаки поезії П. Верлена.

5.     У якому вірші поета найяскравіше проявилася музичність?

6.     До якої збірки поета увійшов вірш «Осіння пісня»?

7.     Яку назву мала остання збірка поета?

 

 

2. Домашнє завдання: 

виконайте тести за посиланням:


https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3315476


Добрий день, шановні учні групи № 11

24.02.2023

Тема програми: Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці

          Тема уроку № 23. Шарль Бодлер "Квіти зла"

1.    Вступне слово викладача

Шарль Бодлер… Його називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності» й аморальною людиною.  Про його твори сперечалися і сперечаються донині літературознавці, поети, пересічні читачі. Усесвітнє визнання прийшло до поета  лише через сто років після того, як його не стало.  Письменник залишив по собі поетичний світ, де душа веде одвічний поєдинок із собою, але ніколи не зупиняється у постійних пошуках незнаної і прекрасної таїни. Спробуємо й ми долучитися до цієї таємниці.

2. Виконайте  вправу: «Продовжіть речення»:

Ім'я при народженні…

- дата народження …

- місце народження…

- дата смерті…

- громадянство…

- рід діяльності…

- роки творчості…

- мова творів …

- спрямування …

3. Перегляньте відеоматеріал за посиланням:

https://www.google.com/search?q=%D1%88%D0%B0%D1%80%D0%BB%D1%8C+%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%BB%D0%B5%D1%80+%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE&sxsrf=AJOqlzXH589C2FhjoTMLJyPhl70G9lu3_A%3A1677059128945&ei#fpstate=ive&vld=cid:8a860f0f,vid:WpCXonWh-Ao


4. Виконайте тести:

1. Збірка  Ш. Бодлера «Квіти зла» побачила світу:

а) 1834 р.;

б) 1856 р.;

в) 1867 р.

2. Суспільство сприйняло збірку «Квіти зла»:

а) байдуже, її не помітили;

б) захоплено, збірка мала великий успіх;

в) авторові збірки було висунуте обвинувачення в образі суспільної моралі, Ш. Бодлера судили за збірку  «Квіти зла».

3. Рядки

Надходить час, коли стебло співає росне,

Немов кадило, цвіт димує в тишині;

Мелодій повіви зринають запашні,

Меланхолійний вальс та очманіння млосне!

                                                 (Переклад Д. Павличка)

належать до вірша Ш. Бодлера:

а) «Гімн красі»;

б) «Вечорова гармонія»;

в) «Відповідності».

4. З’ясуйте,  який закон, що вплинув на розвиток модернізму, відкрив Ш. Бодлер:

а) закон краси;

б) закон відповідностей;

в) закон уяви.

5. У збірці «Квіти зла» образ людини постає:

 а) довершеним і гармонійним;

б) суперечливим, у ньому співіснують темні й світлі сторони, добро і зло, Бог і Диявол;

в) міфічною істотою.

6. З’ясуйте, у яких традиціях  написаний поетичний цикл «Сплін та Ідеал» зі збірки «Квіти зла»:

а) античності;

б) середньовічної лірики;

в) романтизму.

7.  Образ альбатроса з однойменного вірша символізує:

а) поета і його трагічну долю;

б) піднесене кохання;

в) недосяжний ідеал.

8. Визначте, який пейзаж відтворено у вірші «Вечорова гармонія»:

а) міський;

б) сільський;

в) «пейзаж душі».

9. З’ясуйте, який біблійний образ використовує автор у віршах збірки «Квіти зла»:

а) Ісус Христос;

б) Диявол (Сатана);

в) янгол.

10. У рядках

Немає значення, чи з пекла ти, чи з раю,

Потворо вибредна, страхітлива й свята,

Як до безмежностей, що я про них не знаю,

Але жадаю їх, відчинеш ти врата! (Пер. Д. Павличка)

йдеться про:

а) красу;

б) жінку;

в) природу.

5. Домашнє завдання: вивчити напам’ять поезію «Альбатрос» та надіслати відеозапис

Альбатрос

переклад Іван Драч.

Буває, пливучи дорогами морськими,
Аби розвіятись, полюють моряки
На альбатросів тих, що в вишині над ними
Серед блакиті й хмар пливуть віддалеки.

Коли на палубу вже люта сила збила,
Король небес, що знав всі грози без числа.
Волочить важко так свої великі крила,
Мов сніжно-білі два розкинуті весла.

Крилатий мандрівник — який незграбний в рухах,
В польоті буйнокрил — каліка на ногах!
Ще й дражняться — той в дзьоб йому із люльки дмуха,
А той, глузуючи, кульгає, ніби птах!

Поете! Князю хмар твоя подібна сила,
Між блискавок ти свій у грозовій імлі;
Але під шал образ перешкоджають крила
Тобі, вигнанцеві, ступати по землі.

Добрий день, шановні учні групи № 11

17.02.2023

Тема програми: Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці

          Тема уроку № 22. Модернізм як літературно-мистецький напрям  к. ХІХ - п. ХХ ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм

1.    Опрацюйте теоретичний матеріал та випишіть у зошит поняття: модернізм, течії  модернізму

 Модернізм (у перекладі з французької — новий, сучасний) — загальна назва напрямів мистецтва та літератури останньої третини ХІХ — початку ХХ століття, що відбили кризу культури й розрив із естетикою минулого. Модернізм ґрунтувався на філософських концепціях Ф. Ніцше, А. Бергсона, З. Фрейда, К. Г. Юнга та ін.


Підґрунтям для раннього модернізму у мистецтві була творчість романтиків. Модерністське начало приховане в самій природі романтизму, від якого ранні модерністи перейняли неприйняття брудної реальності, протиставлення буденному світу сили духу й мистецтва незалежної особистості, утвердження творчої свободи митця, розвиток символьної природи мистецтва, творення нової художньої дійсності. 

 

Основні теми модерністської літератури

·        ізольованість особистості, її відчуження й приречення на самотність;

·        знеособлення людини;

·        напружене переживання скінченності життя;

·        змалювання мертвої механістичності сучасної цивілізації;

·        критичне ставлення до історії, зосередження на загальних засадах буття та ін.

Течії раннього модернізму

 

Символізм (від. грецьк. symbolon – знак, символ, ознака) – одна із течій модернізму, в якій замість художнього образу, що відтворює певне явище, застосовується художній символ, що є знаком мінливого «життя душі» і пошуком «вічної істини».

Імпресіонізм (від фр. impression — враження) — мистецька течія в живописі,  а також в літературі та музиці, котра виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася на початку XX століття у Франції. Основний стильовий прийом імпресіонізму — зображення не самого предмета, а враження від нього. Назва виникла після проведення виставки у 1874 році, де була виставлена картина Клода Моне «Враження. Схід сонця». ( враження франц. – impression). 

Неоромантизм (від грецьк. νέος - молодий, новий і фр. romantisme) – течія в мистецтві (перш за все, у літературі) на межі XIX-XX століть, що виникла як реакція на реалістичні й натуралістичні тенденції другої половини XIX століття.

 

Домашнє завдання:

Складіть та запишіть у зошит хронологічну таблицю «Життя і творчість Шарля Бодлера» (опрацювавши матеріал за посиланням:              підручника:                                                                                                                    

https://uahistory.co/pidruchniki/kovbasenko-world-literature-10-class-2018-standard-level/12.php

Добрий день, шановні учні групи № 11

10.02.2023

Тема програми: Роман ХІХ ст..

Тема уроку № 21. Контрольна робота №3. Твір-роздум "Краса - явища моральне, аморальне чи "по той бік добра і зла?" (за романом О. Вайльда «Портрет Доріана Грея»)

1.Завдання: Написати твір-роздум (у зошит)

"Краса - явища моральне, аморальне чи "по той бік добра і зла?" (за романом О. Вайльда «Портрет Доріана Грея»)

2. Домашнє завдання: виконати тести:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1698114

Добрий день, шановні учні групи № 11

03.02.2023

Тема програми: Роман ХІХ ст..

Тема уроку № 20. Розвиток мовлення №3. Вбивство совісті чи вбивство себе? (за романом О. Вайльд «Портрет Доріана Грея»)

1.Слово викладача. Опрацюйте теоретичний матеріал

Спроба Доріана у фіналі роману  знищити надійно захований портрет завершується його власною загибеллю, а витвір мистецтва залишається незнищуваним. Портрет – уособлення душі, совісті героя, уособлення мистецтва -  в своїй первозданній красі житиме вічно. Увійшовши до кімнати, слуги побачили на стіні прекрасний портрет свого господаря у всьому блиску його чудової молодості і краси. А на підлозі з ножем в грудях лежала мертва людина у фраку. Обличчя у неї було зморшкувате,  відштовхуюче. І лише по кільцях на руках слуги впізнали, хто це.   Таким чином, в самому сюжеті роману  закладена головна ідея естетизму про безумовну перевагу мистецтва над реальним життям.

- То що ж привело Доріана Грея до злочину?       

             -  деградація власної душі

              - духовна деградація особистості          

                                           

2.Виконайте  самостійну роботу             

Самостійна   робота

1.    Знайдіть помилкове твердження: «Для творчості О.Уайльда характерно:

    а) уславлення величі і вічності мистецтва;

    б) замилування прекрасним;

    в) естетична увага до почуттів, вражень людини;

    г) естетизація потворного, низького;

    д) проголошення насолоди як вищого сенсу існування» .

          2.   Що, на думку О.Уайльда, має відображати мистецтво:

                   а) «моральне життя людини»;

    б) «глядача, а не життя»;

    в) «досконале використання недосконалих форм».

         3.   У романі О.Уайльда портрет:

                    а)  є відображенням прекрасної зовнішності головного героя;

     б)  є витвором мистецтва;

     в)  стає символом душі головного героя.

         4.    Безіл Голуорд не хотів віддавати портрет Доріана Грея на виставку, тому що:

                     а)  це була найкраща його робота;

                     б)  він вклав у нього частину своєї душі;

                     в)  хотів зберегти  пам'ять про свого друга.  

         5.    «Прекрасне у житті – це насолода почуттів, треба лише дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію», - ці слова лорда Генрі є вираженням:

                      а)  естетизму;

                      б)  імпресіонізму;

                      в)  гедонізму;

                      г)  егоїзму?    

         6.      З якою метою лорд Генрі намагається вплинути  на Доріана Грея:

                       а)  хоче розвинути в юнакові потяг до прекрасного, Краси;

                       б)  прагне допомогти Доріанові  удосконалити внутрішній світ;

                       в)  хоче  «виховати» послідовника своїх ідей;

                       г)  йому цікаво втілити на практиці власні ідеї?

         7.     Про кого ці слова: « Він прагнув виробити цілком новий спосіб життя, що виходив би з розумних філософських засад, що мав би свої упорядковані принципи, - і вищий сенс існування бачився йому в одухотворенні почуттів»:

                           а)  про лорда Генрі;

                           б)  про Доріана Грея;

                           г)   про Безіла Голуорда?  

        8.     Зморшка жорстокості на портреті з’являється після того, як Доріан Грей:

                           а)  дізнався про смерть Сібіл Вейн;

                           б)  починає вести богемне життя;

                           в)  вбиває Безіла Голуорда?  

        9.     Доріан  Грей    пояснював убивство художника Безіла Голуорда як:

                           а)  спалах безумства;

                           б)  помсту за скалічене власне життя;

                           в)  випадковість.

      10.     Знайдіть помилкове твердження: «Причина невдалого життя, на думку Доріана  Грея, у:

                            а)  впливі ідей лорда Генрі;

                            б)  власній недосвідченості та довірливості;

                            в)  бажанні завжди залишатись прекрасним;

                            г)  своїх помилках».

      11.     «Смерть власної душі у живім тілі» Доріан усвідомив, коли:

                            а)  «з нього вихопилося фатальне благання, щоб портрет ніс тягар його днів, а він сам щоб зберіг незаплямованою пишноту вічної молодості»;

                           б)  «портрет дізнався про смерть Сібил Вейн раніше від нього самого»;

                           в)  «лиха слава оточувала його дивні відлуки»;

                           г)  вбив художника Безіла Голуорда;

                           д)  подумав «про власне майбутнє». 

      12.      Ідейний роману «Портрет Доріана Грея» полягає у тому, що:

                           а)  головним для людини є зміст життя та чиста душа;

                           б)  людина покликана жити заради власної насолоди;

                           в)  Краса має згубний вплив на життя людини і спонукає до злочину;

                           г)  «Життя – коротке, мистецтво - вічне».  

Добрий день, шановні учні групи № 11! 

27.01.2023

Тема програми:  Роман ХІХ ст..

         Тема уроку № 19. Система образів. Еволюція головного героя роману "Портрет Доріана Грея"

1.     Перегляньте бук трейлер за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=KgkB7nE3EsM

2.   Дайте відповіді на запитання (письмово у зошиті)

1.   Що зрозумів Доріан, дивлячись уперше на свій портрет?

2. Яке бажання виникає у Грея по відношенню до Портрета? Яку ціну ладен заплатити герой за здійснення свого бажання?

3. Як змінюється Доріан Грей під впливом лорда Генрі?

4. Яку життєву позицію обрав для себе Доріан Грей?

5.А чи знайшов Красу в своєму житті Доріан?

6.Чи приділяє Доріан увагу внутрішньому розвиткові?

7. Чи знайшов Доріан спокій і який саме?

3. Домашнє завдання:

Виписати у зошит поняття: фантастика; символіка

 


Добрий день, шановні учні групи № 11! 

20.01.2023

Тема програми: Роман ХІХ ст.                 

Тема уроку № 18. Оскар Вайльд "Портрет Доріана Грея". Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. проблеми краси й моралі в романі "Портрет Доріана Грея"

1. Опрацюйте теоретичний матеріал

 Оскар Уайльд — одна  з найбільш визначних фігур європейського декадансу. Ідеї та настрої свого часу він епатажно відтворив на прикладі власного життя. О. Уайльда називали «королем життя», «принцом Парадоксу», «блискучим Оскаром».

    Отримавши ступінь бакалавра мистецтв Оскар  почав самостійне життя у Лондоні. Протягом усього життя Оскар  Уайльд любив вишукані речі і красиве життя. Коли він одружився з Констанцією Лойд,  дім Уайльда перетворився на вишуканий естетичний салон,  там бували відомі люди такі як: Сара Бернар, Марк Твен та інші.

    Оскар Уайльд наповнив свій дім гобеленами, срібним посудом, антикварними книжками. Його смаки, манери, навіть стиль вбрання наслідували сучасності. Він  любив носити модні костюми, сюртуки, циліндри, коштовні прикраси, вибирав залежно від пори року, погоди і навіть настрою.

   Оскар Уайльд  став засновником естетизму, і говорив, що мистецтво є  прекрасним і вічним, він вважав, що мистецтво є вищим за істину і мораль. Мистецтво має зображувати красу у всіх її проявах.

    Отже краса і тільки краса на думку Оскара Уайльда має сенс у житті, і надає зміст  життю людини.

2. Перегляньте відеоматеріал за посиланням: 

https://www.youtube.com/watch?v=Mw-6beGgWic
https://www.youtube.com/watch?v=oPOeRer1lgM

3. Випишіть у зошит визначення понять: парадокс, естетизм, краса, мораль, гедонізм

4. Письмо, у зошиті, дайте відповіді на питання:

1.   Де і коли народився Оскар Уайльд?

2.   Ким були його батьки?

3.   Яку освіту здобув майбутній письменник?

4.   Хто вплинув на особистість письменника?

5.   Назвіть твори з літературного доробку митця?

6.   Основні естетичні положення викладені в книзі …?

7.   Які твори принесли успіх О.Уайльду?

8.   Засновником якого літературного напрямку вважається Оскар Уайльд?

9.    Коли був написаний роман «Портрет Доріана Грея»?

10. Чому письменник був ув’язнений?

11. Як змінилося його життя після ув’язнення?

12. Де і за яких умов помер О.Уайльд? Де його поховано?

Домашнє завдання:  Перегляньте художній фільм за посиланням:  

 

https://www.youtube.com/watch?v=eKpIBi0y58k

            Прочитайте скорочено "Портрет Доріана Грея"



Добрий день, шановні учні групи № 11! 

18.11.2022      

Тема програми: Роман  ХІХ ст..

Тема уроку № 17. Позакласне читання №1. Д. Грін "Провина зірок"

 1. Опрацюйте торетичний матеріал та законспектуйте

Джон Майкл Ґрін - американський письменник, відеоблогер, благодійник, на сьогодні вважається одним із найпопулярніших авторів сучасної літератури у США.  

Цікаві факти життя Д. Ґріна

У 2015 році Джон Ґрін потрапив до рейтингу «Форбс» як найбільш оплачуваний автор. Його річний прибуток становить $9 млн.

         Екранізація роману «Провина зірок» стала лідером бокс-офісу США в день прем’єри, зібравши в американському прокаті $124 438 000.

Джон великий фанат футболу і, зокрема, команди Ліверпуль з Англійської Прем'єр-ліги. Письменник – прихожанин єпископальної церкви.

 У Ґріна є досить похмуре хобі – колекціонувати передсмертні висловлювання зірок.

У його дружини на Youtube є прізвисько – «Йеті» – оскільки вона дуже рідко з'являється в кадрі.

За роман «Віл Грейсон, Віл Грейсон», написаний в 2010 році у співавторстві з Девідом Левітаном, Ґрін отримав Премію SBA – першу для книг на ЛГБТ-тематику.

         У 2017 році Ґрін заявив, що роман «Черепахи аж до низу» – це його перша спроба прямо написати про психічну хворобу, яка переслідує його з дитинства.

Блогери ввели термін «поштовх Джона Ґріна». Так називають эфект, який супроводжує свіжий пост літератора в “Твітері”, після якого спостерігається різке збільшення продажу його книг.

У 2018 р. Джон Ґрін підписав звернення Американського ПЕН-центру на захист українського режисера Олега Сенцова, політв'язня у Росії.

Історія створення роману «Провина зірок»

Написати роман «Провина зірок» Д. Ґріну допоміг досвід роботи капеланом у лікарні для тяжкохворих дітей. Письменник багато спілкувався з хворими та їхніми родинами, вивчав спеціальну літературу.

          Ґрін зізнається, що хотів показати, що життя тяжкохворих людей, як і здорових, багате на різні події, воно не визначається тільки хворобою чи особливими потребами. Такі люди також здатні мріяти, любити, мандрувати. Але у суспільстві часто виникає проблема соціальної ізольованості хронічно хворих людей, таким чином, їм доводиться боротися і з фізичними наслідками своєї хвороби, і з навішуванням соціальних ярликів.

 Джон Ґрін є одним із творців співтовариства Nerdfighteria, гаслом якого є фраза «Do not Forget To Be Awesome» («Не забувай бути крутим»). На даний момент воно об'єднує підлітків у всьому світі, які зустрічаються як онлайн, так і в реальному світі і не тільки знаходять своїх однодумців, а й виявляють велику соціальну активність, про що свідчить список створених ними проектів на офіційному сайті спільноти. Велике соціальне значення цієї субкультури визначається тим, що вона, так само як і творчість Джона Ґріна, об'єднує підлітків, які часто зазнають труднощів із тим, щоб знайти собі друзів. Джон Ґрін активно займається соціально важливою діяльністю, з якою безпосередньо пов'язана ця книга. На згадку про Естер Ерл, яка померла від раку щитовидної залози у віці 16 років, Ґрін спільно з її батьками в 2010 р. заснував благодійний фонд «Ця зірка ніколи НЕ згасне». Його метою є фінансова допомога батькам, діти яких хворі на рак. Саме любов до Естер Ерл і її сім'ї багато в чому надихнула Джона Ґріна до написання даного роману, в центрі якого смертельно хворі підлітки.       

Назва роману також має свою історію. Це алюзія на цитату із трагедії          В. Шекспіра «Юлій Цезар»: «Буває, що самі для себе долю Ми творимо. / Тут не в планетах річ, / А в нас самих, у наших звичках рабських» (переклад з англійської Василя Мисика).

Цей роман вразив весь світ! У 2012 році він потрапив на першу сходинку рейтингів, за версією "Time", "Entertainment Weekly", "New York Times", "Wall Street Journal", - "Publishers Weekly" і ще ВОСЬМИ періодичних виданьПронизлива історія кохання двох підлітківневиліковно хворихякі не знаютьщо чекає їх завтране мають майбутньогозмушених щодня здійснювати подвигщоб житидихатилюбитизнайшла відгук у душах мільйонів читачівПри цьому Гейзел й Огастас - звичайні молоді люди, вони бувають різкими, образливими, ревнивими, навіть злопам'ятними. Їм нема кому зігнати весь свій біль від того, що життя виявилося занадто жорстоким до них. Винних немає. Хіба що тільки зірки? Як протистоять злій долі двоє закоханих, ви прочитаєте в чудовій книзі Джона Гріна "Провина зірок".

Світ не фабрика з виконання бажань. Книга "Провина зірок" Джона Ґріна стала світовим бестселером, за якою незабаром зняли і фільм.

 

2.Перегляньте художній фільм за посиланням:

НЕ ПОЖАЛКУЄТЕ!!!

 

https://uakino.club/filmy/genre_drama/392-vinn-zrki.html



18.11.2022      

Тема програми: Роман  ХІХ ст..

Тема уроку № 16.  Стендаль "Червоне і чорне". Конфлікт молодої людини та суспільства у романі. Образ Жульєна Сореля

1.     Перегляньте експрес-урок за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=-DJ6fnNMqyE

2.     У зошитах виконайте завдання: впізнай героя за описом.

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ «УПІЗНАЙ ЛІТЕРАТУРНОГО ГЕРОЯ»

1.     Молодший син теслі, худорлявий юнак, не схожий на своїх братів, міцних і кремезних. Він захоплюється читанням книжок про Наполеона і зовсім байдужий до справ батька.

2.     Пихатий аристократ не здатний побачити у плебеєві рівного собі і своєму оточенню. Навіть наблизивши до себе здібного юнака, він бачить у ньому не особистість, а спритного служника.

3.     Це красуня, аристократка, натура сильна, горда. Вона освічена, екстравагантна, має гострий розум.

4.     Вона дуже вродлива, шляхетна і чиста душею. Завоювати серце такої жінки не кожному вдається. Щира, простодушна і наївна.

5.     Яскравий представник свого покоління, виходець із низів суспільства, але освічений і з високим почуттям власної гідності. Через загострене шанолюбство він ненавидів вищий світ, до якого так прагнув потрапити, а швидше — самоствердитися в ньому.

6.     Жульєн зустрічається з ним в семінарії. Він симпатизує розумному учневі, але намагається приховати своє ставлення. Вони схожі з Сорелем. Більшість їх не любить за розум, начитаність.

7.     Він одягнений у сіре, має сивувате волосся. Кавалер кількох орденів, у нього великий лоб, орлиний ніс. Всі таланти цього чоловіка не сягають далі уміння вимагати від людей акуратної сплати того, що вони йому винні, а самому якомога довше не платити власних боргів.

8.     Чоловік високого зросту, в розквіті сил, могутньої статури з рум’яним обличчям і чорними бакенбардами. Це той сорт грубих, гомінливих людей, яких у провінції називають «красень-мужчина».

9.     Син єврея, простакуватий, через що піддається впливу суспільства і не має своєї думки. Вбив на дуелі Круазенуа, який захищав честь Матильди, спростовуючи чутки про причину її зникнення.

10.          Сільський підприємець, який торгує лісом. Він робить Жульєну пропозицію стати компаньйоном, але той відмовляється. Навідує Сореля у в’язниці та робить все для того, щоб запобігти смертній карі.

11.          Політичний вигнанець, засуджений на батьківщині як карбонарій. У нього з Жульєном Сорелем багато спільного: обидва свободолюбові, їх обох ненавидять у вищому світі.

12.          Як Геракл він був на роздоріжжі, але не між пороком і доброчесністю, а між посередністю, що забезпечувала надійний добробут, і героїчними мріями юності.

 

3.     Домашнє завдання: Скласти порівняльну характеристику до жіночих образів: Луїзи де Реналь та Матильди де Ла-Моль (письмово у зошиті)

 

Добрий день, шановні учні групи № 11! 

28.10.2022

Тема програми: Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст..

Тема уроку № 14. Контрольна робота №2 з тем "Золоті сторінки далеких епох", "Поезія й проза пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст."

1.  Виконайте завдання контрольної роботи з тем "Золоті сторінки далеких епох", "Поезія й проза пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст."

 за посиланням: 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8151721


  28.10.2022      

Тема програми: Роман  ХІХ ст..

Тема уроку № 15. Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману ХІХ ст.. Стендаль. Творчий шлях письменника

1.    Опрацюйте теоретичний матеріал  (переглянувши презентацію) та законспектуйте матеріал у зошит:

https://docs.google.com/presentation/d/1IMZ4DySYMtDtLrIjcm_Pvewb5xNDOydkFyE0Ftb3zFU/edit#slide=id.p1

2. Складіть хронологічну таблицю: Життя і творчість Стендаля, використовуючи матеріали підручника за посиланням:


3. Домашнє завдання: Прочитати уривки із роману Стендаля "Червоне і чорне"








Добрий день, шановні учні групи № 11! 

21.10.2022        

Тема програми: Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст..

Тема уроку № 11 - 12. Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен «Листя трави». Тематика, проблематика, композиція збірки

1.    Опрацюйте теоретичний матеріал  (переглянувши експрес урок) за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=FdI9xBUxCb0

2.    Законспектуйте у зошит:

Збірка «Листя трави»

«Листя трави» («Leaves of Grass») – книга, яку автор писав протягом 40 років. Перше видання її він набрав власними руками. Воно було здійснене на кошти автора, без зазначення його імені. Збірка містила 12 віршів і поем без назви. На обкладинці домінував зелений колір. Назва книги могла перекладатися по – різному: «листя», «стебла», «паростки» трави і навіть «аркуші». Третє видання вже нараховувало майже 100 віршів (1860 р.). Останнє прижиттєве видання (1891 р.) містить 400 поезій різного обсягу.

Тема – сам Волт Вітмен. Сюжет – людина і Всесвіт. Ідея – вічне і неухильне торжество людини. Отже, Вітмен писав про душу й тіло, життя і смерть,

 про природу, людину і космос, про чоловіка і жінку, Америку й американців, про поетів і поезію, війну і мир тощо

«Пісня про себе» - своєрідний поетичний маніфест, їй належить ключове місце у книзі. Вона не має сюжету, але має ліричний центр: рух думок, почуттів об’єднує образ ліричного героя

Мова віршів збірки «Листя трави» шокувала сучасників поета, який сміливо поставив поряд слова різних стилів, змішуючи лексику іншомовну, наукову, книжну і розмовну. Вірші написані верлібром

3.    Випишіть у зошит поняття ВЕРЛІБР

4.    Домашнє завдання: виконати тести за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9312280

Немає коментарів:

Дописати коментар